בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

סוגי בדיקות עיניים

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c

בריאות העיניים, מחלות עיניים, אופטיקה, אופטומטריסט קליני, בדיקת אופטומטריסט, אבחון מחלות עיניים

תוכן עניינים

מדוע חשוב לבצע בדיקת ראייה? בדיקת עיניים מקיפה כוללת בדיקה יסודית של הראייה שלכם ויכולה גם לסייע באיתור מחלות עיניים. ישנם גורמים רבים התורמים לבריאות הכללית של העיניים שלנו, אלה יכולים לגרום לשינויים בטיב הראייה מבלי שנהיה מודעים לכך. הגורמים הללו כוללים, בין היתר, אקלים, תרופות, הורמונים, תהליך הזדקנות טבעי ועוד. לכן, בדיקת עיניים שנתית יכולה להבטיח שהראייה ובריאות העין יישארו במצב אופטימלי. בדיקת עיניים היא הליך פשוט ונטול כאבים, אך יש להקפיד על ביצועה על מנת לשמר את הבריאות הכללית. במידה ואתם חווים שינוי כלשהו בראייה כמו טשטוש בראייה למרחק, סובלים מכאבי ראש או עייפות בלתי מוסברת, כפילות ראייה או צמצום שדה הראייה – מומלץ להגיע לבדיקה בהקדם.

רואים לכם בעיניים – על סוגי בדיקות ראייה

ישנן מספר בדיקות עיניים המתבצעות אצל אופטומטריסט. הן כוללות בדיקות ראייה למבוגרים, בדיקות לעדשות מגע, בדיקות ראייה לילדים, וכן בדיקות ראייה לצורך הוצאה או חידוש של רישיון נהיגה ובדיקות למועמדים לשירות הביטחון (מלש"בים) לקראת צו ראשון.

בדיקות עיניים מגיל 18

בדיקות הראייה למבוגרים מתבצעות למי שמלאו לו 18 והן כוללות בתוכן כמה בדיקות שונות, בהתאם לצורך. בין היתר, בדיקת חדות ראייה – בדיקה שעשויה להעיד על מחלות על בעיות ברשתית, בדיקת רגישות לניגודיות – לבחינת איכות הראייה בעיקר במצבי תאורה עמומים, בדיקת קרנית, בדיקת לחץ תוך עיני, המומלצת בעיקר לבני 40 ומעלה ועוד. 

בדיקת ראייה מעל גיל 40

באופן כללי החל מגיל 40 חלה נסיגה מסוימת של הראייה מקרוב ולכן זהו הגיל השכיח שבו מתחילים להרכיב משקפי מולטיפוקל. מי שמתקשה בקריאת העיתון או הנייד מבלי להרחיק את החפצים ממנו, יתכן והוא זקוק למשקפי ראייה או מולטיפוקל. 

במסגרת בדיקות להתאמת משקפי מולטיפוקל או להתאמת עדשות מגע, נלקח מהנבדק מיפוי של הקרנית וקימורים של הקרנית. עם מתן המשקפיים ללקוח הוא עובר הדרכה על האופן המיטיב בהתנהלות עמם וכיצד ליצור מיקוד. 

החל מגיל 40 מומלץ לבדוק את הראייה אחת לשנה, הן כדי לוודא את טיב הראייה והן כדי לאתר מחלות ראייה שיכולות להתפתח כמו קטרקט או גלאוקמה. 

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת הראייה מתבצעת על ידי אופטומטריסט מוסמך, היא איננה כואבת ומורכבת ממספר שלבים.

תשאול – האופטומטריסט יברר עם הנבדק מדוע הגיע לבדיקה, יברר פרטים בסיסיים כמו גיל הנבדק, בעיות בריאותיות – אם קיימות, מצב הראייה של הנבדק, תחום עיסוקו ועוד. 

בדיקת חדות הראייה – הקראת מספרים ואותיות בגודל יורד. הנבדק יתבקש לסגור בכל פעם עין אחרת ולהקריא את המספרים ואת האותיות. הבדיקה מקנה לאופטומטריסט מושג כולל על מצב הראייה של הנבדק. 

בדיקה אובייקטיבית – בדיקת ראייה שתוצאותיה מציינות את הכוח התשבורתי של העיניים. הבדיקה נעשית על ידי מכשיר אוטומטי ומאפשרת כלי עזר נוסף לקביעת המרשם לתיקון הראייה.

בדיקה סובייקטיבית – האופטומטריסט יבחן את הנוחות של הנבדק במצבים שונים של תיקוני ראייה. על סמך הבדיקה הזו יתקבל המרשם הסופי שיאפשר עבור הנבדק את החדות והנוחות האופטימלית. 

בדיקת עיניים לילדים

בדיקת ראייה חשובה מאוד בגילאים הצעירים, הן כדי לבחון את טיב הראייה והן כדי לאתר בזמן התפתחות בלתי תקינה של מערכת הראייה ועין עצלה. בעיקר מומלצת בדיקת עיניים לילדים לפני תחילת הלימודים בכיתה א'.  

בטרם נתמקד בייחודיות של בדיקת עיניים לילדים, קצת נתונים: כ-3-5% מהילדים סובלים מבעיות מיקוד, טשטוש או כפל ראייה, כ-15% מהילדים סובלים מרוחק ראייה, אצל כ-6% מהם מדובר ברוחק ראייה חמור.

את בעיות העיניים הללו מאבחנים באמצעות בדיקת ראייה שבודקת את חדות הראייה, כושר המעקב ומיקוד הראייה. במצב של רוחק ראייה גבוה יטופל באמצעות עדשה חיובית (פלוס) שתרכז את קרני האור אל המקום הרצוי ברשתית).

איך יודעים אם הילד סובל מבעיות ראייה?

בדיקת ראייה שגרתית יכולה לסייע באבחון מצבים רפואיים, ובגילוי מוקדם של מחלות עיניים אצל ילדים. ילדים שאינם רואים טוב נוטים לסבול מכאבי ראש, בחילה, סחרחורות, טשטוש ראייה, ראייה כפולה, עיניים שורפות או מגרדות. בעיות ראייה שאינן מאובחנות עלולות לגרום למאמץ יתר ובסופו של דבר גם לנזק התפתחותי במערכת הראייה או לעודד הפרעות קשב וריכוז. 

ילדים עם קשיי ראייה מתקשים לשבת לאורך זמן מול מטלות בית הספר ומתקרבים מדי למסך. בעיות בראייה יכולות לבוא לידי ביטוי גם בסימנים התנהגותיים כמו נטייה לקרב את הראש לספר או למחשב, קושי לקרוא מהמחברת או מהלוח, דילוג על מילים או שורות, כתב יד לא קריא וכן הלאה. ילדים רבים שסובלים מבעיית ראייה נוטים לכושר ריכוז קצר יחסית, לחולמנות יתר, סיבוב או הטייה של הראש במטרה להיעזר בעין אחת בלבד, סגירה או כיסוי של העיניים, קושי לזכור חומר שנקרא, קושי בסיום משימות בזמן המיועד, בעייתיות בתיאום עין-יד (קאורדינציה). 

הייחודיות של בדיקות ראייה לילדים היא שהן בודקות מיקוד ראייה ואת מצב השרירים של העין. כך, גם את היכולת של העין לעבור ממצבים של קרוב ורחוק ואת המיקוד.

בדיקת ראייה לרישיון נהיגה

בדיקה שמטרה לבדוק את חדשות הראייה, עם משקפיים או בלי, לבדוק את תקינות שדה הראייה וכן כי הנהג הפוטנציאלי אינו רואה כפול. לרישיון נהיגה לרכב פרטי על הנהג להיות בעל חדות ראיה של  6/12 בעין אחת לפחות. כשמדובר ברישיון נהיגה לאופנועים או לרכב כבד, אוטובוס או משאית. יש צורך בראיה של 6/12 בשתי העיניים.

סוגי בדיקות עיניים | אופטיקה מני

בדיקת ראייה לצו ראשון

במסגרת בדיקת ראייה לצו ראשון, בודק האופטומטריסט את חדות הראייה של המועמד לשירות ביטחון (מלש"ב) והאם הוא סובל מלקות בראייה. אם לקות הראייה היא חמורה, במספרים גבוהים מעל -/+4 – יופנה הנבדק לבדיקה נוספת אצל רופא עיניים.

מחירי בדיקת ראייה

מחירה של בדיקת עיניים הוא בין 350-500 שקלים. במידה והלקוח רוכש משקפיים או עדשות מגע לאחר הבדיקה, אז מחיר הבדיקה יקוזז ממחיר המשקפיים. 

בדיקת ראייה לילדים. עד גיל 8 חייב הילד לעשות בדיקה אצל רופא עיניים. מגיל 8 ומעלה הבדיקה היא ללא חיוב לחברי קפת חולים מאוחדת שיא וחברי קופת חולים כללית פלטינום. שאר הילדים – מחיר בדיקה 350-500 ש"ח.

בדיקת ראייה לצורך הוצאת רישיון נהיגה או לפני צו ראשון מחירה 50 שקלים.