בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

מחלות עיניים שכיחות

ואמצעי האבחון והטיפול בהן

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c בריאות העיניים, מחלות עיניים, אופטיקה, אופטומטריסט קליני, בדיקת אופטומטריסט, אבחון מחלות עיניים

מחלות עיניים שכיחות

מחלות עיניים הן בדרך כלל מחלות שאינן מסכנות חיים ולכן לא תמיד מקבלות מספיק תשומת לב. ואולם, מחלות עיניים פוגעות בתפקודים היומיומיים, גורמות לירידה באיכות החיים, ובמקרים קיצוניים שבהם הן אינן מטופלות, מחלות עיניים עלולות להוביל לעיוורון. מדובר במחלות עיניים שכיחות למדי כמו קרנית חרוטית, גלאוקומה, קטרקט, ניוון מרכז הרשתית ויובש בעיניים.

מהי קרנית חרוטית (קרטוקונוס)?

קרנית חרוטית (קרטוקונוס) היא מחלת עיניים אופיינית לגילאי 18- 40 הגורמת לעיוות בקרנית העין. העיוות בקרנית גורם לה לקבל צורת חרוט (קונוס), ההופך אותה לדקה יותר במרכזה ובחלקה התחתון. השינוי בעובי ובצורת הקרנית גורם לקרני האור המגיעות לעין להתעוות ובשל כך המטופל סובל מתופעות של קוצר ראייה וטשטוש ראייה.

כיצד מאבחנים ומטפלים בקרנית חרוטית?

האבחון נעשה על ידי אופטומטריסט קליני באמצעות מכשיר למיפוי קרנית. במקרים קלים של קרנית חרוטית ניתן לתקן את קוצר וטשטוש הראייה בעזרת משקפיים או עדשות מגע מיוחדות, המותאמות למטופל בקליניקה של האופטומטריסט. במקרים חמורים יותר, המתגלים באיחור, ושבהם הפגיעה בקרנית קשה יותר, יש לפנות לרופא עיניים המתמחה בניתוח להשתלת קרנית.

מה גורם ללחץ תוך עיני (גלאוקומה)?

במחלת הגלאוקומה הלחץ בתוך העין גובר, על פי רוב בשל ליקוי שחל בתהליכי ניקוז הנוזלים, וגורם לנזק לעצב הראייה. הנזק לעצב הראייה עלול להוביל לצמצום שדה הראייה, ולפגיעה ביכולת לבצע פעולות יומיומיות הדורשות שדה ראייה פריפריאלי מלא כמו נהיגה. הגלאוקומה יכולה להיות א-סימפטומטית במשך תקופה ממושכת ומקרים רבים מתגלים רק בשלב מתקדם של המחלה.

מהן דרכי הטיפול והאבחון בלחץ תוך עיני (גלאוקומה)?

אבחון של גלאוקומה דורש בדיקה כפולה – ראשית, באמצעות מכונה המודדת את הלחץ התוך עיני, ובמקביל, במכשיר לבדיקת שדה הראייה. הטיפול הראשוני במקרים קלים ובינוניים של לחץ תוך עיני הוא באמצעות טיפות עיניים שיש לקבל במרשם רופא. טיפות העיניים מסייעות בהפחתת הנוזלים המופרשים מהעין ובאיזון הלחץ התוך עיני. במקרים חמורים, כשטיפות העיניים אינן מסייעות, יש צורך בהתערבות כירורגית או בניתוח לייזר על מנת להפחית את הלחץ.

מהן ההשלכות של קטרקט על יכולת הראייה של המטופל?

קטרקט הוא מצב שבו מתפתחת עכירות על העדשה התוך עינית הטבעית. הקטרקט גורם לירידה בחדות הראייה, לאיבוד היכולת להבחין בצבעים ולתחושה גוברת של הסתנוורות בעת חשיפה לתאורה (טבעית ומלאכותית כאחת). האבחון של מחלת הקטרקט משלב בין בדיקת ראייה רגילה, הבוחנת את חדות הראייה, לבין בדיקה במכשיר סליט-למפ (slit lamp), שהוא מיקרוסקופ המאפשר לבדוק את העדשה ואת רמת העכירות שהתפתחה בה.

האם ניתן לטפל בקטרקט בקליניקה של אופטומטריסט קליני?

אכן כן. עד רמה מסוימת של שילוב בין כמות הקטרקט שהצטברה על העדשה לבין רמת הירידה בחדות הראייה ניתן לטפל בקטרקט באמצעות משקפיים עם פילטרים מיוחדים, המותאמים למטופל על ידי אופטומטריסט קליני. עם זאת, החל מרמה מסוימת, הנקבעת בעת האבחון, נדרש ניתוח להסרת קטרקט. את הניתוח מבצע רופא עיניים המתמחה בכך.

קטרקט
קטרקט

מהו ניוון מרכז רשתית (ARMD או AMD)?

ניוון רשתית (ARMD: (Age Related Macular Degeneration, היא מחלת עיניים הפוגעת במרכז הרשתית. הניוון של מרכז הרשתית גורם להידרדרות בחדות הראייה, לרגישות לאור, לקושי בראייה בחשכה ולעיוותים בראייה מרכזית (בניגוד לראייה פריפריאלית) בצורת כתם במרכז שדה הראייה. ניוון הרשתית היא מחלה תלוית גיל, כפי שניתן ללמוד משמה באנגלית, והיא מאופיינת בהידרדרות הדרגתית של הראייה בהתחלה, ואז, בשלבים המתקדמים שלה, בירידה חדה ומהירה בראייה.

מהם האמצעים לאבחון ניוון מרכז הרשתית?

האבחון של ניוון רשתית משלב בין מבחן  אמסלר גריד (Amsler Grid) – בדיקה פשוטה שמטרתה לאבחן את העיוותים בראייה, לבין צילום OCT, המאפשר להבחין בין שכבות שונות של הרשתית. באמצעות הצילום ניתן לאבחן במדויק את הנפיחות הגורמת למחלה והמופיעה בשכבות מסוימות של הרשתית בשל תאים לבנים שצמחו עליהן.

כיצד ניתן לטפל בניוון מרכז הרשתית ומהי חשיבות האבחון המוקדם?

בניוון מרכז רשתית מטפלים באמצעות הזרקה תוך עינית של תרופות העוצרות את גדילת התאים הלבנים. בחלק מהמקרים, הזרקת התרופות יכולה למנוע את התפתחות הצלקת על הרשתית, שהיא הגורם המרכזי לפגיעה בראייה ולהידרדרות המהירה בשלבים המתקדמים. לכל אדם מעל גיל 50 מומלץ לעשות את הבדיקה אחת לתקופה.  

מהם הגורמים לתסמונת העין היבשה (יובש בעיניים)?

תסמונת העין היבשה יכולה להיגרם כתוצאה מייצור לא תקין של דמעות, או מבעיה בפיזור הדמעות בשל מנח לא תקין של העפעף. יובש בעיניים גורם לשיבוש בראייה, לירידה בחדות הראייה, להרגשת אי נוחות בעיניים, לצריבה, לעיניים אדומות וכואבות, ולתחושת עייפות ורגישות לאור.

כיצד ניתן לאבחן ולטפל ביובש בעיניים?

האבחון נעשה בשילוב של מכשיר סליט-למפ, המאפשר לבדוק את פני העין החיצוניים, טיפות פלורוסין, המסייעות לקבוע האם לקרנית העין או ללחמית נגרם הנזק האופייני ליובש, ומבחן שירמר, שהוא בדיקה פשוטה שאיתה מודדים את קצב ייצור הדמעות והאידוי שלהן.

יובש בעיניים
יובש בעיניים

מהו הטיפול המקובל ביובש בעיניים?

במקרים קלים של יובש בעיניים ניתן לטפל באמצעות דמעות מלאכותיות, המסייעות בהרטבת העין. במקרים שבהם היובש קשה יותר, ניתן להתאים למטופל עדשות מגע מיוחדות למניעת יובש. את שני הטיפולים ניתן לקבל בקליניקה של אופטומטריסט קליני.

מדוע חשוב לעשות בדיקות עיניים באופן שגרתי?

חלק ממחלות העיניים מתגלות רק בשלבים המתקדמים של המחלה מכיוון שבשלבים המוקדמים הן א-סימפטומטיות. מחלות אחרות מאופיינות בהידרדרות מהירה בשלבים המאוחרים (שבהם הפגיעה בראייה מורגשת הרבה יותר). בשל כך, חשוב לגשת ולהיבדק באופן תקופתי כדי לגלות את המחלות ולטפל בהן בהקדם.

מדוע עדיף לבצע את האבחון של מחלות העיניים השכיחות אצל אופטומטריסט קליני?

בקליניקה של אופטומטריסט קליני יש את כל מכשירי ועזרי הבדיקה השונים. רופא העיניים לא תמיד יחזיק אצלו את כולם, ופעמים רבות יפנה אתכם לבדיקות שונות בקופת חולים. אופטומטריסט קליני יוכל לאבחן אתכם כבר בפגישה הראשונה ובהתאם לתוצאות האבחון יחל בטיפול כבר במקום או, במדת הצורך, יפנה אתכם לטיפול מידי אצל רופא עיניים.