בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

מהי אסטיגמציה בעין

בדיקת ראייה לילדים

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c בדיקת ראייה לילדים

מהי אסטיגמציה בעין

אסטיגמציה, אותה רובנו מכירים בשם צילינדר, היא סוג של ליקוי ראיה הגורם לראיה מטושטשת. עיוות צורתה של הקרנית מצורה עגולה לצורה א-סימטרית או עקמומיות בעדשת העין יכולה לגרום לתופעה. איך מאבחנים אסטיגמציה ומטפלים בה? מה עושים במצב של אסטיגמציה אצל ילדים?

הגורמים לאסטיגמציה

כאמור, הגורם לאסטיגמציה הוא עיוות צורת הקרנית או עדשת העין. כתוצאה מעיוות זה, קרני האור העוברות דרך הקרנית לא מתמקדות בנקודה אחת אלא בשני מוקדים על גבי הרשתית. הגעת קרני האור לשני מוקדים במקום לאחר מקשה על היכולת להתמקד ויוצרת ראיה מטושטשת. אסטיגמציה יכולה להופיע כבעיה בפני עצמה אך פעמים רבות היא מופיעה בנוסף לבעיות קוצר ראיה או רוחק ראיה. מידת העקמומיות של הקרנית או עדשת העין עשויות להשתנות ובהתאם לכך יכול להיות שינוי באסטיגמציה: עליה או ירידה. אסטיגמציה יכולה להופיע בכל גיל ובהחלט ניתן למצוא אסטיגמציה אצל ילדים, אך היא יכולה להוות סימן מקדים בגיל מבוגר לקראת מצב של קטרקט. גורם נדיר יותר הוא תופעה הנקראת קרטוקונוס – קרנית חרוטית. הקרנית הופכת להיות דקה ובצורת חרוט מה שיוצר מידה רבה של אסטיגמציה.

תסמינים של אסטיגמציה

אסטיגמציה גורמת לראיה מטושטשת בכל מרחק ובכך היא שונה מקוצר ראיה שמספרו נמוך בו הראיה למרחק קרוב היא טובה והטשטוש גובר עם המרחק. אם אין טיפול בתופעה, היא עלולה לגרום כאבי ראש, כאבי עיניים במיוחד לאחר מאמץ שלהן ואף מצמוצים רבים. התופעה מאובחנת ע"י אופטומטריסט באמצעות מספר בדיקות עיניים מקיפות. נמצא במחקר שהתופעה נחשבת לנפוצה ומתוך המשתתפים במחקר אשר נבדקו ונזקקו למשקפיים כמעט מחציתם סבלו גם מאסטיגמציה.

מהו הטיפול באסטיגמציה

באופן כללי, אסטיגמציה מתוקנת באמצעות עדשה שיש בה צורת גליל. צורת הגליל מבטלת את עיוות הקרנית שהפכה מעגולה לאליפטית. ישנם מספר עזרים/מהלכים לטיפול:

  • משקפיים: הדרך הפשוטה ביותר בה ניתן לתקן את האסטיגמציה היא באמצעות משקפיים בהם ישנו מבנה גלילי לעדשה, במידת הצורך בהתאם למידת האסטיגמציה.
  • עדשות מגע: הטיפול באסטיגמציה באמצעות עדשות מגע אפשרי אך מורכב יותר. בעוד שעדשת משקפיים קבועה במקומה, עדשות מגע נעות במידה מסוימת בתוך העין כך שעדשות רגילות אינן מספקות מענה אופטימלי. במשך הזמן נעשה פיתוח של עדשות מגע צילינדר שגם יענו על הבעיה וגם יהיו נוחות. היום מייצרים עדשות מגע בעלות חלק תחתון מעובה המייצב את העדשה על העין במידה כזו שהוא שומר על קיבוע העדשה וגם לא מפריע לתחושה נוחה.
  • אורתוקרטולוגיה: טיפול באמצעות עדשות מגע קשות המורכבות לזמן מוגבל, למשל במשך הלילה ומוסרות לאחר מכן. העדשות מעצבות את צורת הקרנית מחדש למשך זמן קצוב בו הראיה משתפרת, אך אין בכך תיקון קבוע.
  • ניתוח לייזר: היום ישנם ניתוחי לייזר בהם נעשה תיקון לאסטיגמציה, למשל ניתוח המעצב מחדש של הקרנית על ידי הסרת רקמה מהשכבות הפנימיות שלה.

טיפול באסטיגמציה אצל ילדים

אסטיגמציה אצל ילדים מטופלת באופן עקרוני בדומה לאסטיגמציה אצל מבוגרים. האתגר הגדול יותר אצל ילדים הוא הגילוי שישנה בכלל בעיה. פעמים רבות אצל ילדים ישנה עין אחת שמתפקדת היטב ועין אחת שמתחילות בה בעיות ראיה כמו קוצר ראיה או אסטיגמציה. לרוב, אם הילד אינו הולך לבדיקת ראיה, הוא עצמו יבחין שישנה בעיה ויתלונן רק כאשר נוצרת בעיה גם בעין השניה. לכן, בדיקת ראיה אצל ילדים והליכה לאופטומטריסט מדי תקופה היא חשובה. כך ניתן לגלות בעיות כשהן עדיין בתחילתן. אצל ילדים הנטייה אינה לנתח אלא אם כן המצב חמור. אצל ילדים צעירים הפתרון הוא משקפיים. אצל ילדים בוגרים יותר ישנו שימוש גם במשקפיים וגם בעדשות מגע לבחירה.

אתם או ילדכם מתחילים לראות מטושטש למרות שהראיה נחשבת 6/6? יתכן מאוד שהבעיה היא אסטיגמציה.
אנו באופטיקה מני, בעלי ניסיון רב בתחום ונסייע בהתאמת האמצעי הטוב ביותר לפתרון הבעיה
המאמר נכתב ע"י מני בן חיים
אופטומטריסט קליני – .M.s.c