בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

מהו קוצר ראייה אצל ילדים?

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c בדיקת ראייה לילדים, קוצר ראייה, ראייה אצל ילדים, אופטמטריסט

מהו קוצר ראייה אצל ילדים?

ילדים בגילאים שונים עלולים לסבול מתופעות שמשפיעות לרעה על הראייה שלהן. במאמר הבא נציג את המאפיינים של תופעות כאלה, נבין מה מיוחד בהן ונסביר מה הפתרון

קוצר ראייה היא תופעה ביולוגית שבה קרניים שנכנסות אל תוך העין נופלות קדימה ולפני שהן מגיעות אל הרשתית. התהליך הזה מכונה בעגה המקצועית "מיופיה" והוא שכיח בכל הגילאים. עם זאת, בשנים האחרונות יש עלייה בשכיחות התופעה הזו אצל ילדים. עם הזמן, הסכנה היא מפני היחלשות של העין והתעוררות הצורך בעדשות שיתקנו את הבעיה.

איך מודדים קוצר ראייה?

מדידה של התופעה מתבצעת גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים באמצעות דיופטרים. אלו מדדים שאמורים לתאר את עוצמת שבירת האור ואת מרחק מוקד העדשה המתקנת שאותה יש להרכיב. אם למשל מגיעים לנתון של 3 דיופטרים, זו נחשבת תופעה קלה יחסית. לשם השוואה, מדד של 3-6 דיופטרים מתאר את התופעה בדרגה בינונית ומדד של קוצר ראייה חמור מגיע ל-6 דיופטרים ומעלה.

מה המשמעות של קוצר ראייה?

ילדים שסובלים מהתופעה מעידים על כך שהם מתקשים לראות למרחק לוח בכיתה או טלוויזיה . כאשר הילד מתקשה לראות למרחקים ומאמץ את העין, זה לא רק לא יעיל אלא גם מסוכן בהליכה ברחוב במעבר של כביש . לכן, התפקיד של ההורים והאופטומטריסטים המלווים הוא לשים לב להתפתחות של התופעה כבר משלב מוקדם. כדי לעשות את זה, עוקבים אחר מספר אינדיקציות של קוצר ראייה אצל ילדים ומגיעים לבדיקות תקופתיות.

בדיקות החל מגיל שלוש

החדשות הטובות הן שניתן לנסות לאבחן קוצר ראייה אצל ילדים כבר מגיל 3. ילדים בטיפת חלב למשל עוברים בדיקה כזו בטווח הגילאים של 3 ואז 5, באמצעות לוח שמטרתו לבחון את התגובה של הילד. בהמשך, יש בדיקות נוספות שנערכות סביב כיתה א' והן כוללות מספרים שאותם הילדים אמורים להקריא יחסית מרחוק. לבסוף, אפשר לעבור עוד סדרת בדיקות בגיל 16-17 וכמובן במהלך הוצאת רישיון נהיגה.

מה גורם לקוצר ראייה אצל ילדים?

הרבה הורים שחוששים שהילדים שלהם סובלים מתופעה של מיופיה לא ממש יודעים מה עלול לגרום לה. על קצה המזלג, אפשר להזכיר סיבות נפוצות כגון גנטיקה, תורשה או מבנה עין לקוי. במקרים אחרים, יש תופעות של קוצר ראייה שנגרמות בגלל מחלות של העין, חור ברשתית, היפרדות רשתית, צמיחת כלי דם ברשתית וכן הלאה. מטבע הדברים, להורים אין כלים לזהות את מקור הבעיה לבד ולכן עליהם להתייעץ עם בעלי מקצוע.

עם מי מתייעצים לגבי התופעה?

התייעצות עם רופא עיניים מומחה ילדים לפני גיל חמש. מגיל חמש ומעלה אופטומטריסט שמומחה בבדיקת ילדים בגיל זה . את ההתייעצות אפשר לתאם בעקבות הפניה מטיפת חלב, מהפניה של בית הספר ואו תלונות חוזרות ונשנות מצד הילד.

המאמר נכתב ע"י מני בן חיים
אופטומטריסט קליני – M.s.c.