בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

כיצד בוחרים מסגרת למשקפי ראייה? מדריך

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c  משקפי ראייה, מסגרת למשקפיים, בחירת מסגרת למשקפי ראייה

כיצד בוחרים מסגרת למשקפי ראייה? מדריך

למרות ששיקולים מקצועיים ואבחון אופטומטרי הם שיקולים מרכזיים, המכתיבים במדה רבה את בחירת המסגרת של המשקפיים, חשוב להבין שישנם שיקולים נוספים רבים, שהם משמעותיים לא פחות.

מהם השיקולים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת מסגרת למשקפיי ראייה?

כל אופטומטריסט יגיד לכם שהדבר החשוב ביותר בביקור שלכם אצלו הוא קודם כל לאבחן את בעיית הראייה ולבחור את העדשה המתאימה ביותר לצרכים שלכם, ורק אחר כך לבחור מסגרת. כלומר, להבין האם אתם זקוקים לעדשות לראייה מקרוב או מרחוק, ולהחליט האם לקנות משקפי מולטיפוקל, משקפי אופיס או משקפיים חד מוקדיים, ורק אז להקדיש זמן ומחשבה לבחירת המסגרת, הגודל שלה, הצבעים והחומרים שהיא עשויה מהם, המשפיעים גם על המחיר. ועם זאת, גם לאחרונים חשיבות רבה.

באיזה אופן האבחון האופטומטרי משפיע על בחירת המסגרת?

לתוצאות האבחון השפעה מכרעת על בחירת המסגרת. משקפי מולטיפוקל, למשל, דורשות מסגרת שתהיה עמוקה דיה להכיל את העדשות, ומשקפי ספורט דורשות מסגרת ייחודית, המתאימה לסוג הפעילות הספורטיבית. גם למספר של העדשה השפעה מכרעת. מספרים גבוהים, למשל, שהעדשה שלהם היא בדרך כלל גדולה וכבדה יותר, צריכים מסגרת שתהיה חזקה וכבדה, מצד אחד, אך גם כזו שלא תהיה כבדה מדי בעצמה, מצד שני, אחרת המשקל הכולל של העדשות והמסגרת עשוי לגרום לחוסר נוחות ממשי.

מהם שיקולי הנוחות הנוספים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת מסגרת למשקפי ראייה?

נוחות היא שיקול קריטי, משום שמשקפיים הן אביזר שמרכיבים לאורך שעות ארוכות במשך כל היום. שיקולי הנוחות כוללים את הגודל ואת אורך המוטות, בנוסף למשקל. המסגרת צריכה להיות בגודל הנכון, כך שלא תלחץ על הפנים והאף, ותקשה על הרכבת המשקפיים. אורך המוטות, שמשתנה ממסגרת למסגרת, חשוב גם הוא, ויש לוודא שהם מתאימים למבנה הפנים והאוזניים שלכם.

מהי ההשפעה של אלרגיה ורגישות לניקל על בחירת מסגרת של משקפי ראייה?

החומר העיקרי שממנו עשויות מרבית מסגרות המשקפיים הפשוטות (ולכן גם הזולות יותר) הוא ניקל. הבעיה עם ניקל היא שאנשים רבים אלרגיים אליו, ולמי שרגיש לניקל מומלץ לבחור מסגרות העשויות מחומרים אחרים כמו פלסטיק, טיטניום או אלומיניום.

מהם היתרונות והחסרונות של מסגרות עשויות ניקל ופלסטיק?

ניקל, כאמור, משמש בעיקר למסגרות פשוטות בשל מחירו הזול, וזהו יתרון עצום. עם זאת, נוסף לבעיית האלרגיה, ניקל הוא גם חומר כבד יחסית. לבסוף, ניקל הוא חומר המחזיק מעמד שנתיים-שלוש בלבד, שלאחריהן יש לקנות מסגרת חדשה.

מסגרות פלסטיק הן אלטרנטיבה טובה לניקל, כיוון שמחירן דומה, והן מונעות תגובה אלרגית. ישנם סוגים שונים של פלסטיק המשמשים בהכנת מסגרות, חלקם איכותיים וקלים, ולכן גם יקרים יותר, ואחרים פשוטים וכבדים, ולכן גם זולים יותר.

מהם היתרונות של מסגרות עשויות טיטניום?

למסגרות משקפיים עשויות טיטניום יתרונות רבים: משקלן נמוך במיוחד, הן אינן מעוררות תגובה אלרגית והן עמידות במיוחד ומחזיקות מעמד זמן רב – עד שבע או שמונה שנים. החיסרון העיקרי של הטיטניום הוא אמנם המחיר, אך יש לקחת בחשבון שכאשר המסגרת היא בעלת משך חיים ממושך כל כך, המחיר היקר לכאורה יכול בסופו של דבר להתגלות כמשתלם ביותר.

מה מקומם של שיקולים אסטתיים בבחירת מסגרת למשקפי ראייה?

שיקולים אופטומטרים, בריאותיים ושיקולי נוחות הם אמנם חשובים יותר מהשיקולים האסתטיים, אך אי אפשר להתעלם מהאחרונים ברור הרי שאף אחד אינו רוצה להסתובב כל היום עם אביזר מכוער ולא אופנתי ושאינו מחמיא לנו על הפנים, וכי למראה שלנו יש השפעה רבה על האופן שבו אחרים תופסים אותנו. מבחינה אסתטית, השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם בבחירת מסגרת היא: "האם תרצו שהמשקפיים יבלטו או ייטמעו במראה הכללי שלכם?".

כיצד צבע העור והשיער משפיעים על בחירת מסגרת למשקפי ראייה?

מי שרוצה משקפיים בולטים, יבחר מסגרת בצורה מיוחדת ובצבעים עזים יותר, השונים מגוון העור או השיער שלו, וירכיב את המשקפיים כמו שעונדים תכשיט. מי שמעדיף שהמשקפיים ייטמעו במראה הפנים שלו, לעומת זאת, יבחר בצבעים שקרובים לגוון העור ו/או השיער שלו או שלה, ובמסגרת "פריימלס" עם עדשה חשופה, שאת המוטות שלה תופסים רק ברגים והיא בולטת פחות.

מה ההשפעה של מבנה הפנים על בחירת המסגרת?

גם מבנה הפנים הוא שיקול אסתטי חשוב בבחירת מסגרת למשקפיים, וגודל המסגרת צריך להתאים לפרופורציות של הפנים. אם הפנים מלאות מאוד, מומלץ להשתמש במסגרות חתוליות ו/או במסגרות מאורכות, שייצרו מראה פנים צר ומאורך יותר. למבנה פנים צר, לעומת זאת, מומלץ לבחור מסגרת יותר עגולה, שתרכך את מראה הפנים המוארך.

מדוע כדאי להעזר באופטומטריסט גם בבחירת המסגרת?

אופטומטריסט מקצועי אינו מתמחה רק באבחון האופטומטרי. הוא יכול לסייע לכם לשקלל את כלל הנתונים הבריאותיים עם השיקולים הנוספים, ולכוון אתכם לבחירת המסגרת שתתאים לכם ולצרכים שלכם. האופטומטריסט יכול להעריך מראש את גודל העדשות הרצוי ואת המשקל שלהן מיד לאחר האבחון, והוא יסייע לכם לבחור את המסגרת האסתטית ביותר מבחינתכם, במשקל הנמוך ביותר מבין האפשרויות השונות המוצעות אצלו בחנות, ובצורה המתאימה ביותר למבנה הפנים שלכם.

כיצד תבחרו את החנות או הרשת שבהם תקנו את המשקפיים?

מאחר וישנם שיקולים רבים מאוד בבחירת מסגרת, כדאי לקנות ברשת חנויות המציעה מגוון גדול ככל שניתן של מסגרות איכותיות, מחומרים, מצבעים, מגדלים, וצורות שונים והמיועדות לסוגי שימוש שונים. ברשת החנויות שלנו אנו מציעים מבחר שהוא גדול פי שלוש או ארבע ממה שמקובל להחזיק בחנויות סטנדרטיות, כך שקנייה אצלנו תאפשר לכם לא להתפשר על אף אחד מהשיקולים שפורטו למעלה ולבחור את המסגרת המתאימה ביותר לצרכים שלכם.

המאמר נכתב ע"י מני בן חיים
אופטומטריסט קליני – M.s.c.