בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

האם ניתן לטפל בקטרקט ללא ניתוח?

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c בריאות העיניים, מחלות עיניים, אופטיקה, אופטומטריסט קליני, בדיקת אופטומטריסט, אבחון מחלות עיניים

הסרת קטרקט

מהו קטרקט?

קטרקט הוא עכירות הנוצרת בעדשת העין. העכירות מפריעה למעבר האור דרך העדשה, גורמת לפיזורו ועקב כך לטשטוש הראייה. היא מופיעה בדרך כלל במרכז העדשה וגורמת לירידה בחדות הראייה, אך לעתים, היא תופיע באזור ההיקפי של העדשה, ואז הפגיעה בראייה והטשטוש מקבלים ביטוי בעיקר בראיית לילה.

מהם הסימפטומים של קטרקט?

הסימפטומים תלויים בסוג הקטרקט ובשלבי התקדמותה המחלה. הנפוצים ביותר הם הידרדרות הדרגתית באיכות הראייה, טשטוש בראיית צבעים, כפל ראייה, תחושת סינוור בלילה, הילות רחבות מסביב למקורות אור, ירידה בראייה מקרוב ושינוי תכוף מהרגיל במספר המשקפיים. לבסוף, למרות שבדרך כלל הקטרקט פוגע בשתי העיניים במקביל, בהחלט ייתכן שהמחלה תופיע רק באחת מהן ולא בשנייה.

מה גורם לקטרקט?

קטרקט מופיע בדרך כלל בגילאים מבוגרים, כתוצאה מתהליך ההזדקנות הטבעי של העיניים, במהלכו העדשה מאבדת מגמישותה וצלילותה. סיבי החלבון שמרכיבים את העדשה משתנים ומתפרקים, מסתבכים אלו באלו, והיא מתעבה ומעכירה. יחד עם זאת, חשוב גם לזכור שהנטייה לסבול מקטרקט היא, בין היתר, גם תורשתית ולכן לא קורית אצל כל אחד (למרות שכולנו מזקנים).

האם קטרקט מופיע רק בגילאים מאוחרים?

בהחלט לא. ישנם מספר גורמים נוספים המאיצים את התפתחות הקטרקט, פרט לתהליכי ההזדקנות הטבעיים. הנפוצים ביותר הם מחלת הסכרת, מחלות דלקתיות בעין שאינן מטופלות, פציעה בעין, שימוש ממושך בתרופות סטרואידיות, חשיפה ממושכת לשמש וחשיפה ממושכת לקרינה מייננת.

כיצד מאבחנים קטרקט?

הבדיקה לאבחון קטרקט היא פשוטה ומבוצעת בשני שלבים. בשלב הראשון מטפטפים טיפות מרחיבות אישונים לעיני הנבדק, ובשני, בוחנים את מצב העין באמצעות מנורת סדק. מדובר למעשה בפנס מיוחד השולח קרן אור צרה אל עדשת העין ומאפשר לבדוק את מידת השקיפות שלה וצלילותה.

האם ניתן למנוע קטרקט?

ככל הידוע למדע לא ניתן למנוע קטרקט לחלוטין, בדיוק משום שהוא חלק מתהליך ההזדקנות הטבעי של העיניים. ועם זאת ניתן בהחלט לעכב, ובצורה משמעותית, את הידרדרות המחלה. תזונה איכותית, הימנעות מעישון ומחשיפה ממושכת לשמש וטיפול בבעיות בריאותיות אחרות שיטיבו עם מצבן הכללי של העיניים, יסייעו בתוך כך גם לעיכוב התפתחותו של הקטרקט.

באילו גילאים כדאי להקפיד על בדיקה שגרתית לגילוי קטרקט?

מכיוון שהקטרקט מופיע גם אצל אנשים שמקפידים על בריאותם, מומלץ לגשת לבדיקה שנתית שגרתית החל מגיל חמישים ואילך. במיוחד אם מי מבני המשפחה הקרובה שלכם סבל מקטרקט בעצמו (מה שמעיד על נטייה תורשתית).

האם ניתן להסיר קטרקט?

ניתן להסיר קטרקט באחת משתי דרכים: הניתוח המסורתי, שבמהלכו מחליפים את העדשה העכורה בעדשה מלאכותית, או, באמצעות ניתוח דומה המתבצע בעזרת לייזר.

האם הסרת קטרקט ללא ניתוח היא אפשרית?

נכון לכתיבת שורות אלה, ניתוח הוא הדרך היחידה להסרת קטרקט. בשנים האחרונות נעשים מחקרים שונים המנסים לפתח טיפות שמסירות קטרקט ללא צורך בניתוח, אך הם נמצאים בשלבי הניסוי בלבד.

האם ניתן לטפל בקטרקט ללא ניתוח?

הניתוח אינו חובה וניתן לחיות עם קטרקט לאורך זמן רב גם ללא הסרתו. ההחלטה האם לעבור את הניתוח או לא תלויה אך ורק ברמת הפגיעה באיכות החיים של המטופל. למעשה, מטופלים רבים מעדיפים לדחות את הניתוח כל עוד הם אינם חווים הפרעה משמעותית לראייה ולחיי היומיום.

האם אופטומטריסט קליני יכול לסייע בטיפול בקטרקט ללא ניתוח?

כל עוד הקטרקט נמצא בשלבים מוקדמים והמטופל אינו ממהר לניתוח, הטיפול אצל אופטומטריסט יכול לסייע מאוד. הטיפול כולל מעקב קבוע אחר השינויים בראייה והתאמת המרשם של משקפי ראייה. בנוסף, אופטומטריסט קליני יכול לשלב בעדשות המשקפיים של מי שחולים בקטרקט גם פילטרים מיוחדים, החוסמים את קרינת ה- UV  (שהיא בין הגורמים המאיצים את הידרדרות המחלה). הפילטרים אף משפרים את חדות הראייה ומפחיתים את תחושת אי הנוחות הנגרמת מסינוור לילה.

באילו שיטות אופטיקה מני מבצעים את אבחון הקטרקט והמעקב אחרי התקדמותו?

אנחנו באופטיקה מני מבצעים את האבחון ואת המעקב אחר חדות הראייה והשינויים במספר המשקפיים באמצעות מכשיר איפרופיילר. למעקב אחר חדות הראייה חשיבות רבה, וכך, לדוגמה, ברגע שהיא נמוכה מחדות הראייה המינימלית המומלצת לנהיגה, נפנה את המטופל לרופא עיניים.