בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

מסכים וההשפעה על הראייה

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c

בריאות העיניים, מחלות עיניים, אופטיקה, אופטומטריסט קליני, בדיקת אופטומטריסט, אבחון מחלות עיניים

תוכן עניינים

במהלך העשורים האחרונים השימוש במכשירים טכנולוגיים גדל במהירות, מה שמאפשר התקדמות מואצת בגלובליזציה, גישה משופרת למידע, יעילות עבודה משמעותית ותקשורת מהירה יותר. אך לצד היתרונות, ישנם גם חסרונות לא מעטים, בהם ההשפעה של מסכי המחשב על העיניים שלנו ועל בריאותם. אחת התופעות שמזוהה במיוחד בעקבות השימוש במחשב היא תסמונת ראיית המחשב, המכונה גם CVS (ראשי תיבות של Computer vision syndrome). ישנן פעולות פשוטות שניתן לבצע על מנת להפחית את תופעות הלוואי של תסמונת זו, וגם בתחום האופטיקה ישנן עדשות משקפיים ייעודיות למי שעובד ממושכות מול מסך המחשב. 

תסמונת ראיית מחשב

היא מאמץ עיניים הנובע משימוש ממושך במסכים, כאשר כיום, כמעט כולנו עושים זאת. רבים מאיתנו מבלים שעות ארוכות מול מסך המחשב, לעיתים חלק ניכר מהיממה, דבר שעלול ליצור בעיות ראייה. ישנן כמה סיבות לכך. ראשית, האופן שבו אנו בוהים במסך המחשב שגורם לעיניים להתייבש וגם למצמץ פחות. שנית, המיקוד הנדרש מהעין על מנת לפענח את הפיקסלים המופיעים על צג המחשב. כל אלו, פוגעים בלחות של העין, גורמים לכאבי ראש לפעמים ועלולים לייצר עיוות בראייה.

מה התסמינים של תסמונת ראיית המחשב CVS?

  • תחושה של צריבה בעיניים
  • עין יבשה כתוצאה מהעדר מצמוצים
  • עייפות הנובעת ממאמץ העין להתמקד
  • ראייה מטושטשת או ראייה כפולה הנובעת אף היא מתופעת היובש
  • ראיה בלתי ממוקדת למרחק
  • דמעות
  • רגישות לאור
  • כאבי ראש/ כאב צוואר או גב

מי נמצא בקבוצת סיכון?

קבוצת הסיכון היא כל מי שעובד מול מחשב במשך שעות רבות, כאשר כיום מדובר על מרבית האנשים, וישנן הערכות שמדובר ב-70% ואף יותר מהאוכלוסייה.

למעשה, כל אדם שעובד מול מחשב שעות רבות ובתנאים שאינם נאותים, גם אם ראייתו טובה והוא בריא בדר"כ צפוי לסבול מתסמונת זו. מחקרים מצביעים על כך שעבודה ממושכת מול מסכים עלולה להביא לנעילה בשרירי ההתמקדות ולפגיעה בראיה לרחוק. מעבר לכך, רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לקוצר ראיה סביבתי, אך קיים קשר בין עבודה מרובה מול מסכים לבין היווצרות קוצר ראיה מדומה, שמצריך מספר גבוה יותר במשקפי הראיה.

מסכים וההשפעה על הראייה

איך תדעו אם אתם סובלים מתסמונת ראיית המחשב?

בדיקת עיניים רגילה לא תעלה על הבעיה ועל כן יש צורך בבדיקה של  אופטומטריסט מוסמך. במסגרת הבדיקה תתבצע סימולציה שלכם מול מסך ובהתאם לכך יינתן אבחון וייעוץ מתאים להמשך טיפול. 

פעולות פשוטות להתמודדות עם תסמונת ראיית מחשב

כיום ישנה אפשרות להקל על התסמונת, הן מבחינת פעולות פשוטות שניתן לסגל במהלך היום והעבודה מול המחשב, וכן דרך עדשות בלו קאט, עדשות שמפחיתות בשלושים אחוז את האור הכחול הנפלט ממסכים .שמשפרות באופן מיידי את התסמינים. 

מצמוצים תכופים –  אנחנו ממצמצים במהלך היום באופן לא רצוני, אך כאשר אנו יושבים מול המחשב פוחת הצורך בכך, דבר שגורם ליובש בעין. על כן, יש להקפיד ולמצמץ באופן יזום ותרגל את העין לעשות זאת. בצעו הפסקות מצמוצים יזומים בנות שתי דקות על מנת להעלות את רמת הסיכוך על פני גלגל העין ובכך להפחית את תופעת היובש.

תרגול ראיה לרחוק – אדם היושב מול מסך הוא לרוב דרוך וקפוץ, דבר שגם משפיע על העיניים, ועל המתח המופעל עליהן. כדי להפחית את רמת המתח מהעיניים מומלץ לבצע את עיקרון ה20:2:6 – לעצור כל 20 את העבודה מול המחשב ולהתבונן באובייקט המרוחק כ-6 מטרים למשך כשתי דקות. יכולת זו ניתנת לתרגול ותורמת רבות להפחתת התופעה. 

עבודה בתאורה מאוזנת – עודף תאורה עלול להביא לסנוור, וחוסר תאורה עלול להביא לכך שמקור האור המרכזי בחדר הוא המסך – בשני המקרים העיניים מתאמצות יתר על המידה. תנאי עבודה, ובהם תנאי תאורה נאותים, יסייעו להפחית מהלחץ המופעל על העיניים. הצטיידו בווילון הצללה אם המסך פונה אל אור שמש מסנוור, הוסיפו מנורת שולחן עם תאורה המדמה אור יום טבעי כאשר החלל חשוך.

התאמת מרחק העבודה מהמסך – רוב העובדים מול המסך נוטים עם הגוף מצב זה לא קר שמזיק לעיניים אלא גם לעמוד השדרה, מומחי ארגונומיה ממליצים ובצדק על ישיבה ישרה בזווית של 90 מעלות למסך ובמרחק של 60-70 ס"מ (ובאשר למחשב נייד- 50 ס"מ) – כך שהראש ממשיך בקו ישר את עמוד השדרה ויתאים גם לאלו הסובלים מקוצר ראיה.

התאמת גובה המסך – כאשר המסך נמצא בגובה העיניים הרי ששטח רב מגלגל העין נותר חשוף ולכן סובל מיובש. במצב זה ננסה "להתחקות" אחר מנח הקריאה מספר או ממגזין. ונמקם את המסך כאשר הוא נמוך בכ- 15 מעלות ממצב בו הראש ישר- כך ששטח רב יותר מגלגל העין מכוסה והעיניים זוכות לסיכוך טבעי.

התרחקו מהמחשב – סגלו לעצמכם הרגל לקום מדי 40 דקות משולחן המחשב וצאו לסיבוב. לחילופין, הביטו דרך החלון לנקודה רחוקה. 

אם עיניכם יבשות על אף שביצעתם מהלכים אלו מומלץ לפנות לאופטומטריסט המומחה בגילוי ואבחון מחלות עיניים על מנת שזה יתאים לכם משקפיים נכונות בעלות מרשם המותאם לעבודה מול מסכים לרבות מסננים המונעים השתקפויות, חשמל סטטי קרינה אולטרה- סגולה ומסנני אור כחול בלו פרוטקט).

הטיפול בעדשות בלו קאט - חוסמי אור כחול

ישנן עדשות ייעודיות למי שעובדים שעות ארוכות מול מסך המחשב. עדשות אלו הינן בעלות ציפוי כחול שמטרתו להפחית את האור ממסך המחשב המזיק לעין. השימוש במשקפיים בעלות ציפוי כחול מפחית באופן ניכר את המתח והלחץ המופעלים על העיניים ומשפר באופן משמעותי את חדות הראייה ביום ובלילה. בנוסף, עדשות אלו מגבירות את יצור המלטונין שמופרש בשעות הערב ועוזר לנו להרדמות ושינה טובה.