בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

מתי מתאימים עדשות מגע סקלרליות?

עדשות מגע סקלרליות

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c עדשות מגע סקלרליות

מתי מתאימים עדשות מגע סקלרליות?

רוב עדשות המגע שאנו מכירים, בין אם אלה עדשות מגע קשות או רכות, הן עדשות שקוטרן דומה לקרנית העין כך שהן צמודות במלואן לקרנית. ישנם מקרים בהם היצמדות העדשה לקרנית יוצרת תגובה כמו אדמומיות, יובש, רגישות ותחושה לא נוחה. למצבים אלה בדיוק מתאימות עדשות מגע סקלרליות.

מהן עדשות מגע סקלרליות?

עדשות מגע סקלרליות הן עדשות מגע קשות ונושמות. הייחודיות שלהן היא בקוטרן הגדול. קוטר העדשה גדול מזה של קרנית העין כך שהעדשה לא צמודה לקרנית. שולי העדשה נצמדים ללובן העין (הסקלרה) ובשל צורתה המקומרת של העדשה היא לא נוגעת בקרנית כלל. בנוסף, במרווח שבין העדשה לקרנית ישנו נוזל המגן על העין מפני יובש, כך שהעדשה הסקלרלית היא בעלת תפקיד כפול: גם מונעת את הרגישות הנוצרת כתוצאה מהמגע בין העדשה לקרנית וגם שומרת על לחות העין.

מתי עולה הצורך בשימוש בעדשות סקלרליות?

הצורך בסוג עדשות מגע קשות שהן גם סקלרליות עולה כשישנה רגישות רבה. הדבר קורה בין היתר בשל מחלה שהתוצאה שלה היא מבנה לא רגיל של הקרנית הנקרא מבנה חרוטי או קרטוקונוס. רבים החולים בקרטוקונוס מצביעים על כך שעדשות סקלרליות שיפרו את התחושה ואת מצב העין באופן משמעותי לעומת עדשות קשות נושמות סטנדרטיות לקרטוקונוס. מצבים נוספים בהם עדשות סקלרליות ישפרו את איכות החיים ומצב העין הם כשישנה בעיה בשבירת האור או כשישנה מחלת העין החיצונית, מחלה שכיחה יחסית בגילאים מבוגרים הגורמת ליובש, גרד ורגישות, דמעות ועוד. גם גדילת ריסים פנימה (טריכיאזיס), פגיעה פיזית או כימית בעין או נטייה ליובש קיצוני הם מצבים שהפתרון להם הוא עדשות סקלרליות.

יתרונותיהן של עדשות מגע סקלרליות

לעדשות מגע סקלרליות מספר יתרונות ברורים על פני עדשות מגע אחרות:

  • מגע מינימלי בלובן העין בלבד כך שאין כלל מגע בין הקרנית לעדשה.
  • עבירות חמצן גבוהה: עדשות סקלרליות הן עדשות מגע קשות ונושמות וישנו מעבר גבוה של חמצן החיוני מאוד לתפקודה התקין של העין ולכך שתהיה תחושה נוחה.
  • לחות בכמות המתאימה: "כרית" הנוזל הממוקמת בין העדשה לקרנית היא מקור לאספקת לחות במידה מתאימה בכל שעות הרכבת העדשה. לחות זו היא קריטית בעיניים הסובלות מיובש באופן כללי ובמיוחד בהרכבת עדשות מגע אחרות.
  • ניתנת לשימוש לתקופה ארוכה: עדשות מגע סקלרליות הן עדשות המותאמות לכל אחד באופן אישי על בסיס כל נתוני העין ולא רק מספר המשקפיים או הצילינדר שישנו. התאמת העדשה באופן מדויק ואינדיבידואלי מאפשרת שימוש ארוך טווח בעדשות ולא לתקופות קצרות.
  • ניתנת לשימוש במשך שעות רבות: בגלל ההתאמה המדויקת ותכונותיהן המיוחדות של עדשות סקלרליות, ניתן להשתמש בהן במשך שעות ארוכות מבלי שנוצרת תחושת אי נוחות. הדבר משמעותי מאוד עבור אנשים הנמצאים שעות ארוכות מחוץ לבית.

פיתוחים בתחום העדשות הסקלרליות

כמו בתחומים אחרים ברפואה, גם עדשות מגע סקלרליות עוברות פיתוחים ושיפורים כל הזמן על מנת להגיע ככל האפשר למצב אידיאלי. עדשות סקלרליות מן הדור החדש הן כאלה בהן ישנה הידקקות של העדשה עד למינימום הכרחי, זאת בכדי לאפשר מעבר חמצן טוב יותר, במיוחד באזור שולי העדשה הנוגעות באזור הלימבוס, הגבול שבין הקרנית ללחמית. גם התאמת העדשות לכל מטופל ומטופל נשענת על בדיקות ומדידות בהן יש צורך בשימוש בטכנולוגיה חדשנית ובמכשירים מתוחכמים. העדשות החדשות ביותר בתחום הזה אלו העדשות המיני סקלרליות שהבהן קוטר העדשה הוא 15 מ"מ לעומת העדשות הסקרליות הישנות שהקוטר העדשה הוא 21 מ"מ. היתרון בעדשות המיני שיותר קל הכניס ולהוציא אותן מהעין.

עדשות סקלרליות- רק אצל אופטומטריסט מומחה

אם עדשות מגע רכות אפשר לקנות גם ברשתות הפארם על המדף ללא בדיקה (אם כי פחות מומלץ), עם עדשות סקלרליות אין חוכמות- חשוב והכרחי להזמין את העדשות אצל אופטומטריסט מומחה ובעל ניסיון בסוג זה של עדשות מגע. יש צורך במיפוי קרנית ,כך העדשות שיבנו עבורכם יהיו מתאימות לכם באופן מדויק וילקחו בהן בחשבון כל הנתונים.

רשת אופטיקה מני היא רשת אופטיקה ותיקה אשר מתמחה
בין היתר גם בהתאמת עדשות מגע סקלרליות ומיני סקלרליות מהדור החדש.

המאמר נכתב ע"י מני בן חיים
אופטומטריסט קליני – M.s.c.