בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

יובש בעיניים - טיפול

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c טיפול יובש בעיניים

יובש בעיניים - טיפול

אחת התלונות הבולטות של מטופלים בנוגע לעיניים היא לאו דווקא טשטוש בראיה בעקבות עליה במספר של המשקפיים. פעמים רבות, לוקח לא מעט זמן עד שאנשים בוחרים לגשת לאופטומטריסט ולבצע בדיקת ראיה. תלונה חוזרת ונשנית לגבי העיניים היא דווקא חוסר נוחות, גירוי או יובש. במצב של יובש בעיניים מתקבלת תחושה של אבק או חול בעיניים, תחושה המפריעה בתפקוד היומיומי אפילו יותר מאשר עליה במספר של המשקפיים.

מהו בדיוק יובש בעיניים?

עין צריכה להיות תמיד לחה במידה מספקת. לחות עיניים אפשרית כאשר ישנו ייצור של כמות מספיקה של דמעות באיכות טובה, דמעות המכילות את כל החומרים הנדרשים: חלבונים, מים ושכבה שומנית. ייצור דמעות ולחות מספקת בעיניים אינה אומרת כמובן שהעיניים דומעות. להיפך, כאשר עיניים דומעות, הדבר אומר שהעיניים לא משמרות לחות בכמות מספיקה ולכן עיניים דומעות הן אחד התסמינים של יובש בעיניים. יובש בעיניים יוצר גירוי כיוון שסיבי העצב המצויים תחת פני שטח העיניים משדרים אותות כאב למוח, במיוחד באזור מרכז הקרנית.

מה גורם ליובש בעיניים?

ישנם מקרים בהם יובש בעיניים אינה בעיה ראשונית אלא בעיה משנית, תסמין אחד מתוך מספר תסמינים הנובעים ממחלה אחרת כמו מחלת פרקים, מחלות הקשורות למערכת החיסון או מערכת העיכול. ישנם מקרים בהם אלרגיה גורמת ליובש בעיניים ולדמיעה מוגברת. גם בעיות מבניות כמו מבנה בעייתי של העפעפיים או צמיחת ריסים פנימה יכול ליצור הפרעה ויובש בעיניים. ליובש ישנו קשר גם לזוקן הראיה שמתרחש בעיקר החל משנות הארבעים לחיים ויכולה להמשך עד שנות השישים. אז ישנה התדרדרות גם בראיה מקרוב, כשבמידה וההתדרדרות בראיה מקרוב מתרחשת בנוסף לבעיה קיימת בראיה מרחוק, אז עדשות מולטיפוקל יכולות לעזור ולהקל.

הטיפול בעיניים יבשות

הטיפול בעיניים יבשות תלוי בבעיה העיקרית הגורמת להפרעה וליובש. ישנם מספר דרכים לטפל ופעולות מסוימות שאפשר לעשות על מנת להקל:

  • להימנע מרוח ישירה או אויר יבש: לסובלים מיובש בעיניים מומלץ להימנע ככל האפשר מרוח ישירה לפנים ומהימצאות בסביבה יבשה. כמובן שהשילוב של רוח ישירה ויבשה הוא לא מומלץ בעליל… האוויר היוצא ממזגנים הוא יבש, כך שכדאי לשהות פחות בחדרים ממוזגים ובמיוחד ליד המזגן.
  • הרכבת משקפי שמש: הרכבת משקפי שמש יכולה לסייע בכך שהעין תתייבש בקצב איטי יותר.
  • דמעות מלאכותיות: כאשר הדמעות מנוקזות ומסולקות מן העין מהר מדי מומלץ להצטייד בתגבור של דמעות מלאכותיות. ישנם בשוק לא מעט תכשירים, חלקם הופכים את הטיפות לסמיכות יותר על מנת שיתנדפו בקצב איטי יותר וחלקם נועדו למהול את הדמעות שהן סמיכות יחסית ולהגביר כך את הלחות בעין.
  • עדשות מולטיפוקל: כאמור, יובש בעין יכול בהחלט לנבוע משינויים בראיה, במיוחד מהצורך גם במשקפיים או עדשות לראיה מקרוב שיפחיתו את המאמץ של העיניים ומהצורך להגביר את ההתמקדות, להרחיק את הדף, לקרב, להרים את המשקפיים וכו'. לכן, בדיקה גם של ראיה מקרוב והתאמת עדשות מולטיפוקל יקלו על התופעות של היובש.
  • חסימת צינור הדמעות: בעין יש מערכת שתפקידה לנקז ולסלק דמעות מיותרות באמצעות שאיבת דמעות במצמוץ והעברת הדמעות המיותרות דרך האף החוצה. חסימת צינור הדמעות תשמר טוב יותר את הדמעות בעין הנחוצות לשמירה על לחות.
  • ניתוחים: כמובן שניתוחים הם המוצא האחרון ואליהם מגיעים באין ברירה ובהוראת רופא עיניים.


לסיכום, יובש בעין הוא אמנם לא תופעה מסוכנת אך כן מציקה ומשבשת את איכות החיים. אם הגעתם לגיל 40 והתחלתם לסבול מיובש, מומלץ לבדוק אצל אופטומטריסט מומחה האם נוצר רוחק ראיה בנוסף לקוצר ראיה. אם כן, עדשות מולטיפוקל יסייעו משמעותית.

אופטיקה מני היא רשת חנויות אופטיקה ותיקה המתמחה בין היתר במשקפיים לראיה מקרוב והתאמת עדשות מולטיפוקל. המאמר נכתב ע"י מני בן חיים
אופטומטריסט קליני – .M.s.c