בהסדר עם כללית פלטינום
ומאוחדת שיא

אחת ולתמיד - עדשות מגע או משקפיים?

מאת מני בן חיים אופטומטריסט קליני – .M.s.c עדשות מגע

מה יכול להשפיע על חלק נכבד מהאוכלוסייה לבחור בעדשות מגע במקום משקפיים וההפך. ומהם בכלל ההבדלים בין השניים? גם בבחירה במשקפיים וגם בבחירת בהרכבת עדשות מגע יש יתרונות וחסרונות שיכולים להשפיע בסופו של דבר על הבחירה של כל אחד מאתנו. מלבד המראה שאותו כל אחד יעדיף בהתאם לסגנון שלו, יש סיבות נוספות ומשמעותיות שיכולות להשפיע על הבחירה שלנו.
במאמר לפניכם נפרוס את הסיבות שיעזרו לכם לבצע את הבחירה המתאימה לסגנון החיים והחשוב מכל, לראייה נאותה ונוחה. על מנת שנוכל להחליט בצורה הטובה ביותר מה עדיף לנו, יש להכיר בכל ההבדלים ובהתאם לכך לבצע את הבחירה שלנו.

אחת ולתמיד - עדשות מגע או משקפיים?

כל הבדלים בין משקפיים לעדשות מגע

מיקום – את עדשות המגע נהוג למקם על גבי הקרנית של העין. את המשקפיים לעומת זאת, שעשויות מסגרת שנושאת עליה זוג עדשות, ממוקמים על האף בהתאם לגודל הפנים והקרבה בין העיניים.

משך השימוש – במקרים שמרכיבים משקפיים אין הגבלה על זמן השימוש. זאת להבדיל מעדשות מגע יומיות, למשל, שניתן לעשות בהן שימוש עד ל-8-12 שעות מבלי להחליף אותן.

שדה ראייה – עדשות מגע מעניקות מרחב ראייה שהוא הרבה יותר גדול ובהיעדר כל הגבלה, בעוד המשקפיים מגבילים את שדה הראייה בהתאם לגודל העדשה שלהם והעיוותים בקצוות העדשה.

עמידות – כאמור לעדשות מגע יש עמידות כל זמן שהן ממקומות על הקרנית ואין להן נטייה ליפול, לא בספורט ולא בכל פעולה פיזית שנעשה, זאת לעומת הנזק שיכול להיגרם למשקפיים במגוון פעולות שונות. כמו כן, את עדשות המגע ניתן פשוט להשליך לאחר שימוש, אולם הנזק שיכול להיגרם לכל משקפיים או עדשה של משקפיים עשוי להיות כרוך בהוצאה כספית הרבה יותר גבוהה.

איכות הראייה – השימוש בעדשות מגע בדרך כלל ממזער כל אפקט שיכול לנבוע מהקטנה או הגדלה של עצמים, מאשר שימוש במשקפיים. עדשות המגע מספקות ראייה הרבה יותר יציבה ובנוסף, עדשות המגע יזוזו יחד עם העיניים ויגרמו להרבה פחות עיוותים עם העיניים.

נוחות – עדשות המגע אינן תושפענה משינוי של מזג אוויר או לחות בחלל, בעוד שמשקפיים יהיו מושפעים מכל שינוי כזה. בהתאם לזאת המשקפיים גם חשופים הרבה יותר ללכלוך מאשר עדשות המגע שמוסתרות בחלל העין.

הגנה על העין – באמצעות עדשות המגע ניתן לעשות שימוש במשקפי שמש על מנת להגן על העיניים מפני קרינת UV ולעומת זאת השימוש במשקפיים יצריך שימוש במשקפי שמש אופטיים, ללא קשר למשקפי הראייה הרגילים, או לפחות בכיסוי של העדשה בעדשה כהה שמגנה על העין מפני הקרינה של השמש.

השפעה על העין – השימוש בעדשות מגע, בין אם מדובר בעדשות מגע חודשיות או בין אם זה עדשות מגע יומיות, עשויות לגרום לתחושה של עין יבשה וגם לבעיה שיכולה להיות קשורה לקרנית ולעפעפיים. הרכבה של משקפיים לא תגרום לבעיות מהסוג הזה.

טיפול במוצר – את העדשות של המשקפיים יש לנקות מדי יום לעיתים מספר פעמים ביום כדי שהלכלוך מהן יוסר. את עדשות המגע צריך לטבול בתמיסה בתוך תא אחסון שלהן בכל סוף יום, כשהעדשות אינן בשימוש, או שמדובר בעדשות יומיות שנזרקות מדי שימוש.

אז מה כדאי לנו?

ניתן להיווכח, שיש יתרונות לכאן ולכאן. עדשות מגע תהיינה המוצר האופטימלי לכל אדם שסובל מבעיות ראייה. לפציינטים שאוהבים להיות בלי משקפיים מבחינה אסטטית, לאוהבי הספורט והאקסטרים.
משקפיים יהוו פתרון טוב יותר לסובלים מבעיות יובש, לפציינטים הזקוקים למשקפי קריאה ומחשב וכל השאר האנשים שרואים במשקפיים מוצר אופנתי .

אל נשכח שתמיד נוכל לחלק את זמן ההרכבה בין עדשות מגע לבין משקפיים.

המאמר נכתב ע"י מני בן חיים
אופטומטריסט קליני – M.s.c.